Sunday, October 2, 2011

It's not that so easy to be a good researcher. Researcher can. But a good researcher need u to be more passion, lots of hard work. For me it's not only a work smart but also a hard work. Last week pergi ke Bumi Kenyalang to attend a congress related with genetic. At the first place, I plan to build a scientific social network. But tak meet my expectation pun. I can see that bila pergi by group memang tak campur orang. You are prone to stay with your gang. Huh, boring gila. One thing, aku tak jumpa dengan my friends yang dari other institution kat congress ni. May be tak ada result nak publish or else duit grant dah habis. But still ada good thing I gain from the congress. Misalnya ada seorang lecturer duda muda from un*m*s interested nak kenal. Haha. Anyway, one ring pun dah mampu explain yang you dah ada someone special kan. So do I. People arounds always asking me 'hey cincin tunang eh'. Der, cincin ni sejak zaman undergraduate gua dah pakai. Anyway, another good thing is large scale sequencing dah mula diterima and people dah mula utilize this technology. One thing it's put challenge to Bioinformatician. But sadly why still hard for Bioinformatics graduate to get the job?  I can see that people pun dah mula integrate the in silico analysis instead of doing wet lab analysis. Hmm, everyone is start to make us Bioinformatics as part of their research. That's means aku sendiri kena move forward to value added my Bioinformatics skills.  Huh, life is hard but just make it simple. Soon I'm looking forward my international conference in Bioinformatics. Kat KL je pun. But good for me lar walaupun tak jadi presenter.


I feel so annoyed with hukum yg politician dok pompang kat TV dan dada akhbar. Macam tahu je pru dah nak mula. Masing-masing mulalah keluar ntahapantah propa. Baik sayap kiri or sayap kanan..hmm sama. Mungkin sayap kanan ok sikit lah kot sebab ada imuniti. Hey come on lah. I think banyak lagi benda yg mereka boleh perjuangkan. The small things contohnya pasal murtad ke, pasal pembahagian zakat, baitulmal ke. Ayooo. Benda-benda macam ni pun tak boleh nak selesaikan. I'm not against hukum Allah but why not we start with the simple and basics thing yang sesuai dengan keadaan dan masyarakat sekeliling. 


I support with Tun M statements in today's newspaper regarding filem tahyul, mistik. Sangatlah tak memberangsangkan minda orang. Dari dulu lagi benda-benda ni kena diperhalusi but entahlah people just want to take care diorang punya periuk nasi je. Sama juga dengan filem yg si mamat cina tu buat . Apa daaa. Aku check filem kat GSC then nampak movie tu terus tak tengok just because I remember what he did last time to our country. Then I was wondering why menteri bunga bunga tu bagi juga grant dekat dia untuk buat movie. Looks like everyone including the mamat cina tak belajar dari kesilapan. Tapi ye la siapa lah I ni nak memberikan teguran. I just can put some comments tu je le yang mampu.


Well, last weekend I spent the whole day just doing writing things. Journal, cerpen, novel. Haha. Then dah letih otak I open facebook jap and jumpa contest ulasan novel from Jemari Seni. Saja la ku buat ulasan. I did it! Tak sangka menang. Haha.  One secret I would like to share with you guys. Focus one thing and passion on it. Then u will success. Itu yang I dah nampak sekarang. Sama dengan menulis ni, u kena focus, spend satu-satu masa dengan buat yang tu je. Then target you mesti dapat.


Okei peeps, weekend is almost over. Bye!

No comments:

Post a Comment